تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/01/02 - 15:49
کد خبر: 465255

واکنش فعالین اقتصادی به نامگذاری سال جدید؛

سعیدی: برای کنترل تورم باید سراغ علت‌ها رفت/ حسینی: زمانه جملات معیشت سوز لیبرال ها سر آمده

سعیدی:  برای کنترل تورم باید سراغ علت‌ها رفت/ حسینی: زمانه جملات معیشت سوز لیبرال ها سر آمده

یکی از مهترین موضوعات و در عین حال چالش های کشور ما در سالهای اخیر موضوع توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل تولید در کشور و همچنین، مدیریت نظام مسائل و چالش های کشور بخصوص در بخش اقتصادی است. تحریم های ظالمانه آمریکایی و فشارهای اقتصادی متاثر از آن نیز این امر را به یکی از مراکز چالش، در امر حکمرانی تبدیل نموده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مهترین موضوعات و در عین حال چالش های کشور ما در سالهای اخیر موضوع توسعه زیرساخت‌ها برای تسهیل تولید در کشور و همچنین، مدیریت نظام مسائل و چالش های کشور بخصوص در بخش اقتصادی است. تحریم های ظالمانه آمریکایی و فشارهای اقتصادی متاثر از آن نیز این امر را به یکی از مراکز چالش، در امر حکمرانی تبدیل نموده است.

رهبر انقلاب در دهه اخیر و پیش از آن نیز درنام گذاری شعار سال به این مهم همواره توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته اند، دست کم در ده سال اخیر نامگذاری شعار سال توسط رهبر انقلاب دو هسته و دال مرکزی مهم داشته است که بصورت مستقیم و غیر مستقیم به مقوله (تولید) و (اقتصاد) ارتباط داشته است، اهمیت موضوع اقتصاد، اشتغال، تولید و کنترل تورم در همه این سال ها نه بر دولت ها پوشیده بوده است و نه بر مردم، امسال نیز به سیاق سالهای گذشته رهبر انقلاب در خطابه آغازین سال ۱۴۰۲ مجددا به فراخور شرایط داخلی و بین المللی انگشت تاکید بر این موضوع گذاشته و سال پیش رو را سال ( مهار تورم و رشد تولید ) نام نهادند از این رو برخی از فعالین اقتصادی و همچنین کاربران و فعالان در فضای رسانه ای پس از نامگذاری سال جدید توسط ایشان به شرح و تفصیل شعار امسال پرداختند که در این گزارش به مرور آنها خواهیم پرداخت.

 سید امیرحسین حسینی فعال اقتصادی در یادداشتی در خصوص نامگذاری شعار سال در توئیتی نوشت:

لازمه «مهار تورم و رشد تولید» چیست؟

خیلی ساده و عامیانه: برعکس این حرف‌ها را عمل کنید!

با بیشرمی تمام، مسیرهای تشدید تورم و گرانی را به عنوان راهکار مهار تورم بیان میکنند!

مثلا میگوید بنزین و برق و گاز را گران کنید تا تورم مهار شود..

یا اینکه جلوی پرداخت وام ارزان به مردم را بگیرید و وام با بهره بالا بدهید..

زمانه‌ی این جملات طنز اما معیشت‌سوز لیبرال‌ها سرآمده است و جامعه انقلابی با آگاهی و شناخت امسال را سال شکست لیبرال‌ها و تحقق شعار سال قرار خواهند داد انشالله.

علی سعیدی در یادداشتی در جهت تبیین و تحلیل دلایل و ریشه های تورم و لزوم کنترل آن نوشت: 

تورم معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت.

متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده می‌شود، صرفا پرداختن به معلول‌هاست، درست همانطور که طب_مدرن غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان.

هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلول‌هایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است.

تورم معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است.

پول ماهیتا از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود می‌شود. بانک‌ها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند. 

وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم می‌شود بازار! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت می‌گیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق می‌شود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار می‌گیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب می‌کنند. شکل‌گیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ می‌شود اما دارایی‌هایی که با این پولهای خلق‌ شده مبادله کرده‌اند روز به روز ارزشمندتر می‌شود.

تورم معلول است و علت آن، غلبه فرهنگ_سودگرایی و سوداگری است. پول ماهیتا کالا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! ربا حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق علم خود را بزک کرده، اساسش بر سودگرایی utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این فرهنگ تربیت می‌کند و انسانی را ترسیم می‌کند که صرفا به دنبال حداکثر_سود است!

تورم، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، علم اقتصاد سرمایه‌داری، نمی‌تواند آن را درمان کند. 

تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست...

محمد حق شناس، در یادداشتی به ابعاد وجه تسمیه امسال توسط رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: 

سال ۱۴۰۲ را رهبر فرزانه انقلاب سال 《مهار تورم، رشد تولید》 نام نهادند.

هر دو اقدام مهار تورم و رشد تولید در این سال در گرو کنار گذاشتن سیاست های اقتصادی #نئولیبرالی است:

دولت اگر به دنبال کاستن از تورم است باید مقتدرانه سیاست تثبیت نرخ ارز، پیمان سپاری ارزی و کنترل قیمت کالاها و خدمات را در دستور کار خود قرار دهد! 

برای رشد تولید نیز راهی جز از میان برداشتن فعالیت های اقتصادی غیر مولد مثل دلالی، واسطه گری و اشتغال در حوزه های خدماتی بی بازده ندارد که آن نیز با سوق دادن همه نقدینگی و تسهیلات بانکی به فعالیت های مولد و ممنوع کردن پرداخت تسهیلات بانکی به فعالیت های غیر مولد و گذاشتن مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است.

دولت در سال ۱۴۰۲ اگر می خواهد همزمان تورم را مهار کند و باعث رشد تولید شود هیچ راهی جز کم کردن شکاف درآمدی طبقات مختلف جامعه ندارد، در سال ۱۴۰۱ با ازدیاد درآمد در دست طبقه ثروتمند و سرمایه دار و فقیر شدن آحاد مردم کشور، تورم حاصل از افزایش تقاضا و توزیع ناعادلانه منابع گریبانگیر کشور شد امیدواریم در سال آینده دولت محترم با محدود کردن تقاضای اقشار متمول مانع از این تورم زیان بار شود:

_ خرید و تملک مضاعف واحدهای مسکونی توسط گروه های متمول را با گذاشتن مالیات بر تملک بیشتر از نیاز خانوار مهار کند.

_خرید و فروش سکه طلا و منسوجات طلا را در کشور محدود و نگهداری آن را مشمول مالیات های سنگین کند.

_ خرید و نگهداری ارز و خروج سرمایه از کشور را مشمول مالیات ها، عوارض و جریمه مالی مناسب کند.

_ با مالیات بر عایدی سرمایه مانع از سرمایه ای شدن خودرو و شیب گرانی آن شود.

امیدواریم سال در پیش رو برای همه مردم ایران سالی پر از رفاه، سلامتی، آرامش و حس خوب عدالت در زندگیشان باشد، عید نوروز و شروع سال جدید را خدمت همه مخاطبان کانال هنر حکمرانی و توسعه تبریک عرض می کنیم.

همچنین همت قلی زاده در توییتر خود نوشت: 

‏درسال ‎مهار تورم ، امیدوارم شاهد توجه دولت، مجلس شورای اسلامی و دانشگاهها به هسته اصلی پیش برنده تورم یعنی ‎یارانه جعلی پنهان باشیم. بدون شک، یکی از اصلی ترین دلایل تورم، جهانی سازی بی قاعده قیمتها مبتنی بر هستهٔ فکری یارانه پنهان است که امیدوارم درسال ۱۴۰۲ شاهد حل درست آن باشیم.

 

محمد جواد توکلی با بررسی سیر نامگذاری و شعار سال توسط رهبر انقلاب به اهمیت تولید و اقتصاد در نگاه ایشان پرداخت و نوشت: در نام‌گذاری های سالهای اخیر، هفت سال است که تولید مقوله محوری است، از سال ۱۳۹۶ مرتب واژه تولید آمده است، حال یا از رونق، جهش و رشد تولید سخن به میان آمده و یا از تسهیل و دانش‌بنیان ساختن آن چون تولید ستون فقرات اقتصاد کشور است.

البته تولید به معنای واقعی آن، یعنی تولید مبتنی بر مزیت‌های اکتسابی دانش‌بنیان، نه تولید متکی بر خام فروشی و مونتاژ امسال مهار تورم هم هدفی محوری است، نه فقط برای صیانت از سفره مردم، بلکه حتی برای حمایت از تولید. تولید واقعی از تورم آسیب می‌بینند، و تنها فعالیتهای غیرمولد از آن بهره می‌برند، همانطور که تولید واقعی خود عاملی اساسی در مهار_تورم است.

بها دادن به تولید نیازمند اصلاح ساختار نظام سیاست گذاری، نظام حکمرانی داده ، نظام تامین مالی، نظام سهم بری، نظام مالیاتی حمایتی و نظام بودجه ریزی در خدمت تقویت فعالیت های مولد است.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top